top of page

תיבת-כלים לצוותי-חינוך ומטפלים:

בשנת חיינו הראשונה כתינוקות ניתנת תשומת לב מירבית להתפתחותנו הגופנית.  אם נראה שתינוק אינו מתהפך כמו שצריך, או שאינו הולך נכון - נמהר להתייעץ, לתמוך 

ולחזק.  במהלך שנות הגן אנו מספקים לילדים בילוי בגני משחקים, מתקני ג'ימבורי, בריכות שחייה ומגרשי ספורט. אולם, כאשר ילדנו מתחילים את דרכם בבתי הספר אנו נוטים להתמקד במצבם הלימודי ולשכוח את חשיבותו של הגוף.   

 

החברה המערבית המודרנית מנתבת אותנו מגיל בית-ספר ועד לחיינו כבוגרים לשעות ארוכות של ריכוז קוגניטיבי והוכחת הישגיות - תהליכים המתרחשים כאילו הם מנותקים מהגוף.  במשך שנים הפרידה התפיסה המערבית בין הגוף, הנפש והתודעה כאילו היו ישויות נפרדות. ניתן לראות זאת בבתי-הספר בשיעורי הספורט המתנהלים בנפרד מהפעילות הלימודית/חשיבתית ה'עיקרית', וזו - בנפרד לנפש הבאה לידי ביטוי בשיעורי-חינוך.  באופן הפוך לבי"ס - במכוני הכושר לדוגמא – ניתן לראות את הגוף עובד כאשר התודעה ('מיינד') נמצאת בתוך מסכי הטלוויזיה ואנו 'נזכרים' בקיומו של הגוף רק בשעת כאב או אי-נוחות אחרת.

 

מגוון מקצועות פרא-רפואיים והוליסטיים מודעים לקשרים שבין הגוף לנפש לתודעה ויש להם מענה.  למה שלא תשתמשו גם אתם בכלי-גוף פשוטים כחלק מהיומיום? 

יש לי גוף מציעה תיבת-כלי-גוף למורים ומטפלים, בה תוכלו להשתמש באופן עצמאי במהלך עבודתכם לפי צורך.  התכניות מורכבות מהבנה, ניתוח מצבי גוף ולימוד תרגילים שקובצו ממגוון דיסציפלינות: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, קינסיולוגיה, יוגה, רפואה סינית, תרפיה בתנועה, דמיון מודרך, אומנויות לחימה ועוד.  

 

יש לנו גוף, והגוף נוכח, שותף באופן שווה, משפיע ומושפע, בכל תהליכי החיים.  

אסטרטגיות בתנועה לצוותי חינוך

המרחב הבית-ספרי בנוי על רתימת התודעה לתהליך הלימודי, כאשר הקשר עם הגוף נעשה זניח. מערכת החינוך מתייחסת לגוף כאל מוביל ומחזיק את קופסת המוח בכיתה. אבל 

הפזיולוגיה מדברת בעד עצמה:  הגוף הוא חלק בלתי-נפרד בתהליכי הלמידה והיצירתיות. 

 

בשנים האחרונות מוכיחות יוזמות מקומיות כי עבודה עם הגוף משפרת את היכולת התודעתית ומאפשרת הליך למידה טוב יותר ומיצוי פוטנציאל גבוה יותר אצל בכל גיל.

 

היום, בעידן הטכנולוגיות המתקדמות, מבלים הילדים גם את שעות הפנאי בישיבה מול מסכי המחשב והטלוויזיה, ואנו מזהים חולשת שרירים, יציבה לקויה, חוסר-שקט, דימוי עצמי ירוד ועוד, החל בגילאי בית ספר יסודי.  לכן, בתי-הספר היסודיים הם המקום להתחיל בו שינוי.

 

 

מהי תכנית 'אסטרטגיות בתנועה' לצוותי חינוך?

תכנית השמה דגש על תפקידו ותמיכתו של הגוף בתהליך הלמידה.  התכנית מציעה כלים תנועתיים פשוטים לביצוע בכיתה כחלק מהשיעור. תיבת-הכלים  מתבססת על המודעות ליחסי הגומלין שבין:  גוף.נפש.תודעה, והיא משמשת את המורים באופן עצמאי להעלאת מוטיבציה 

ללמידה ויצירתיות, תמיכה באירועי קשב וריכוז, הורדת רמת אלימות ובניית שפת-גוף.

 

 

איך מתחילים?

התכנית מבוססת על יום הכשרה מרוכז בו המורות והמורים חווים עם הצוות המקצועי שלנו את התפיסה והחוויה האישית בביצוע מגוון תרגילים.  לא נדרש ידע קודם, מומחיות או מכשור. חוברת ובה עשרות תרגילים מצולמים מחולקת לכם על מנת לאפשר ביצוע עצמאי בכיתות.  

 

ממשיכים?

עם תחילת יישום התכנית בבי"ס מומלצת תכנית התערבות של עד שלושה מפגשים עם הצוות המקצועי של 'אסטרטגיות בתנועה'. הצוות יכנס לכיתות עם המורים וילווה, לפי צורך, את תהליך הטמעה. מעבר לכך, אין צורך בהתערבות נוספת לאורך זמן ואתם עצמאיים לפתח ולשכלל את הכלים כנטיית לבכם,

 

דוגמא לסיטואציה בכיתה לה אפשרות תמיכה ע"י תכנית 'אסטרטגיות בתנועה':

"השיעור מתחיל , התלמידים נכנסים לכיתה מההפסקה  רועשים,  צוחקים, עסוקים בדברים אחרים.  כיצד אני אוספת אותם במהירות למצב של רגיעה וריכוז - שיאפשרו תחילת שיעור?"

 

 

במהלך 2013 הועברו ימי הכשרה מרוכזים לצוותי הוראה של שלושה בתי-ספר יסודיים.

 

במהלך אפריל 2014 יערך יום הכשרה פתוח לאנשי/נשות חינוך פורמלי ושאינו פורמלי,

הורים לילדים המאובחנים בתנועתיות-יתר, קשב וריכוז, ולסקרנים/סקרניות מתעניינים. יום ההכשרה יערך בירושלים.  מעוניינים בפרטים נוספים?  כתבו לנו ונחזור אליכם:  amutatganat@gmail.com

אסטרטגיות בתנועה למטפלים

שפת-הגוף משדרת לנו מסרים שאינם מילוליים.  אנחנו משתמשים בה, מנסים לרמות אותה, 

מנהלים דיאלוגים עם הסביבה - אם באופן מודע ואם שלא.  עד כמה שפת הגוף משפיעה עלינו כמטפלים / מטופלים?  עד כמה אנחנו יכולים לתמוך בטיפול דרך הגוף באופן עצמאי? אתם מוזמנים לנסות.

 

בימים אלה נכתבת תכנית עדכנית למטפלים.  יום הכשרה סגור יערך בחודש יוני 2014.

 

במהלך יולי 2014 יערך יום הכשרה פתוח למטפלים.  לפרטים נוספים פנו אלינו במייל:

amutatganat@gmail.com

 

......

bottom of page